مدت زمان استفاده کودکان از وسایل دیجیتالی
آخرین تحقیقات انجام شده در رابطه با مدت زمان استفاده کودکان از وسایل دیجیتالی می توانند تا حدودی باعث برطرف شدن ترس ها و نگرانی های ما شوند.
نکات کلیدی
-
در رابطه با اکثر کودکان و نوجوانان ، استفاده از وسایل دیجیتالی، تأثیر مثبت و یا منفی قابل توجهی بر خوشبختی و یا سطح رفاه آنها ندارد.
-
بهترین پاسخ ها به این سوال که ” مدت زمان استفاده بیش از حد از وسایل دیجیتالی، دقیقا به چه میزان است ؟” “ما نمی دانیم” و “بستگی دارد” هستند.
-
والدین قبل از اینکه بخواهند به مدیریت زمان استفاده کودکان از فضای مجازی بپردازند ، باید بر روی ایجاد و برقراری رابطه ای قوی میان خود و فرزندان خود تمرکز کنند.
سلب مسئولیت
من ادعا نمی كنم كه هر آنچه که در این مقاله مطرح می شود، كاملاً “منطبق با حقایق” است، زیرا درک حقیقت در این دنیای پیچیده، امری دشوار است و من برای کمک به درک بهتر خود، جهان ، دیگران و همچنین ایجاد جرقه ای برای رشد و تغییری دائمی، قصد دارم تا راهکارهایی را در اختیار شما قرار دهم.
با وجود اینکه بیشتر نگرانی من در طول دوره فعالیت حرفه ایم، در رابطه با میزان خوشبختی و رضایت افراد از زندگی بوده است، بنابراین تصمیم گرفتم تا چندین مقاله و کتاب در رابطه با چگونگی تأثیر استفاده از وسایل ارتباطی جدید بر سطح رفاه و سطح خوشبختی افراد بنویسم، از جمله کتاب “نسل فناوری: پرورش کودکانی متعادل در دنیایی که برقراری ارتباط با دیگران در آن بسیار آسان است.
فناوری در دنیای امروز به قدری سریع در حال تکامل است که محققان و دانشمندان مجبورند دائماً اطلاعات و دانسته های خود را جدید و به روزسانی کنند. ما باید نظرات و نوشته های خود را با آخرین یافته ها و تحقیقات خود منطبق کنیم و مراقب باشیم که در دام عناوین ترسناک رسانه ها نیفتیم.
“وقتی واقعیت ها تغییر می کنند ، من نیز نظرات و باورهایم را تغییر خواهم داد. ” اغلب این جمله را به اقتصاددان بریتانیایی ، جان مینارد کینز نسبت داده می دهند.
برای اکثر کودکان ، استفاده از وسیال ارتباطی و شبکه های اجتماعی کمک چندانی به آنها نمی کند اما با این وجود به سلامتی آنها آسیبی نیز نمی رساند.
مدت زمان استفاده از وسایل دیجیتالی، برای اکثر کودکان و نوجوانان تأثیر مثبت و یا منفی چندانی ندارد. این ممکن است به این دلیل باشد که ما انسان ها فوق العاده در برابر تغییرات مقاوم هستیم. اگر به سختی هایی که اجداد ما مجبور به تحمل آن بودند (به عنوان مثال ، قحطی ، آفت ، جنگ و …) توجه کنیم ، متوجه می شویم که استفاده از چنین وسایلی تهدیدی آنچنانی برای سلامتی و رفاه ما ندارد. تا حدی ،این سطح از انعطاف پذیری ما را می توان با کمک تردمیل هیدونیک (یا سازگاری لذت جویانه) توضیح داد. تجربیاتی که احساس خوشبختی را در کوتاه مدت افزایش و یا کاهش می دهند که با گذشت زمان و بازگشت به حالت اولیه ، وجود چنین احساسی در ما دوباره کمرنگ می شود.
با اینحال همیشه استثناءهایی نیز وجود دارد. بنابراین ، ممکن است استفاده از وسایل دیجیتالی به گروه خاصی از کودکان و یا نوجوانانی که دچار اضطراب و افسردگی می باشند و در مدرسه نمرات بدی کسب می کنند، کمک کند. به همین ترتیب ، استفاده از این وسایل می تواند به برخی از نوجوانان برای داشتن زندگی بهتر کمک فراوانی کند. با وجود احتمال رخ دادن چنین مواردی، این احتمال را نیز باید در نظر گرفت که ممکن است استفاده از وسایل ارتباطی جدید، تاثیر چندانی بر روی اکثر کودکانان / نوجوانانان نداشته باشد.
کودکانی و استفاده از تلفن همراه و لپتاپ
اکثر والدین نسبت به کودکانی که مرتباً در حال استفاده از وسایلی مانند تلفن همراه و لپتاپ هستند ، احساس ناامیدی کرده و رویکردی انتقادی دارند. مشاجرات شدید بین والدین و کودکان در رابطه با مدت زمان استفاده از وسایل دیجیتالی (و انتقاداتی که به کودکان در رابطه با این موضوع وارد می شود) باعث آسیب رساندن به آنها می شود. درگیری و مشاجرات شدید ایجاد شده در رابطه با مدت زمان استفاده از چنین وسایلی ممکن است در نهایت تبدیل به بزرگترین نگرانی ما شود!
اینگونه به نظر می رسد که استفاده طولانی مدت از وسایل اجتماعی باعث ایجاد اثرات ناخوشایندی در بسیاری از کودکان و نوجوانان شده است اما به احتمال زیاد استفاده از آنها خود یکی از نشانه های وجود افسردگی ، اضطراب و یا سایر مشکلات روحی و روانی در افراد می باشد ( و نه علت ایجاد آنها). باید مراقب باشیم که تمام توجه خود را معطوف به مسئله استفاده از چنین وسایلی نکنیم زیرا در این صورت متوجه مشکلات اساسی کودک خود نخواهیم شد. در واقع وقتی برخی از کودکان به منظور رهایی از رنج و خستگی ناشی از مشکلاتی قبیل افسردگی ، اضطراب و … به استفاده از وسایل دیجیتالی رو می آورند، مشکلات آنها بدتر می شود.
ما دقیقا نمی دانیم که چه مدت زمان از وسایل دیجیتالی زیاد محسوب می شود
هیچ اجماع کلی و تجربی وجود ندارد که بتواند بگوید که چه مدت زمان استفاده از وسایل دیجیتالی زیاد است؟ پاسخ هایی که اکثریت قریب به اتفاق محققان، آنها را راضی کننده نمی دانند، شامل چنین پاسخ هایی می شود: “ما نمی دانیم” و “بستگی دارد”. از آنجا که به طور کلی ، استفاده از چنین وسایلی در حد معمول باعث ایجاد آسیبی دائمی و یا برعکس خوشبختی و یا شادی در افراد نمی شود، بنابراین در رابطه با اکثر کاربران، والدین جز در موارد بحرانی نباید نگران وضعیت سلامتی کودکان خود باشند.
دیدگاه های ما در رابطه با مدت زمان استفاده از وسایل ارتباطی دیجیتالی اغلب منعکس کننده نگرانی های ما در رابطه با ارزش ها و باورهای شخصی ما می باشد ( و نه آسیب هایی که ممکن است بر افراد وارد شود) .به عنوان مثال، ما پس از مشاهده کودکان خود که در حال استفاده از وسایلی مانند تلفن همراه و کامپیوتر شخصی می باشند، به این نتیجه می رسیم که آنها بهتر است به جای بازی کردن به فعالیت های “بهتری” بپردازند.
به عنوان مثال
ممکن است آرزو کنیم که ای کاش کودک ما به جای ساختن یک قلعه در بازی ماینکرافت (Minecraft) هستند ، در دنیای واقعی چنین کاری را انجام می داد (IRL Fort Night!) اگرچه ممکن است در این رابطه حق با والدین باشد، اما از دست دادن فرصت ها و بی توجهی به تاثیرات مثبت ساخت قلعه ای در دنیای واقعی به این معنی نیست که زمان صرف شده برای انجام بازی ماینکرافت باعث آسیب رساندن به کودکان می شود.
گفته می شود ، در برخی موارد ، استفاده بیش از حد از چنین وسایلی ممکن است باعث ایجاد محدودیت ها و مشکلاتی در انجام فعالیت هایی ضروریی مانند خواب ، فعالیت های ورزشی ، فعالیت های خارج از خانه و روابط شخصی کودک شود. کمبود خواب ناشی از استفاده بیش از حد از وسایل دیجیتالی در کودکان و نوجوانان احتمالاً یکی از مواردی است که والدین می توانند به کنترل و درمان آن پردازند.علاوه بر این ، در صورتی که کودکان زمان زیادی را صرف استفاده از چنین وسایلی کنند، به طور قابل ملاحظه ای ممکن است دچار افت تحصیلی شوند.
تقریباً هر دانش آموزی در دوران تحصیلی خود، چنین جمله ای را از والدین خود شنیده است:
“اگر به همان اندازه که از گوشی همراه و کامپیوتر استفاده می کنی، درس می خواندی، بالاترین نمره رو کسب می کردی!”
اما کودکان ما در عمل توجهی به این صحبت ها ندارند.
با توجه به هشدارهایی که محققان و دانشمندان حوزه کودکان می دهند و همچنین تحقیقاتی که من در این رابطه انجام داده ام، به این نتیجه رسیدم که استفاده ۲ تا ۳ ساعته تفریحی کودکان از چنین وسایلی در روزهای مدرسه ممکن است به نوعی باعث آسیب رساندن به آنها شود.با این حال ممکن است کودکان قبل از تجربه انواع آسیب های فردی و اجتماعی، در آخر هفته ها ، تابستان ها و سایر تعطیلات ، دو برابر بیشتر از حد معمول مشغول استفاده از وسایل دیجیتالی شوند.
مدت زمان ایده آل استفاده از وسایل دیجیتال چقدر است؟ و مدت زمانی که ممکن است باعث آسیب دیدن کودکان می شود، چقدر است؟
با این وجود ، من به هیچ عنوان به والدین پیشنهاد نمی کنم که به کودکان خود اجازه دهند تا ساعت ها مشغول انجام بازی و یا استفاده از چنین وسایل شوند .میان ۲ سوال “مدت زمان ایده آل استفاده از وسایل دیجیتال چقدر است؟” و ” مدت زمانی که ممکن است باعث آسیب دیدن کودکان می شود،چقدر است” تفاوت وجود دارد.
به عنوان یک پدر و یک روانشناس ، بر این باورم که استفاده تفریحی کودکان از وسایل دیجیتالی به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در طول روزهای مدرسه و شاید دو برابر آن در آخر هفته ها ، تعطیلات و تابستان ها برای بچه های کوچکتر (۳ تا ۱۰ سال) هدف مناسبی باشد . هنوز هم باید توجه داشته باشیم که در این رابطه موارد استثنای بسیاری وجود دارد. و حتی اگر بچه ها کمی بیش از این مقدار نیز مشغول استفاده از چنین وسایلی شوند ، مشکل خاصی برای آنها پیش نخواهد آمد.
پدر و مادر بودن می تواند کار سختی باشد و در صورت عدم مدیریت مناسب مدت زمان استفاده از وسایل دیجیتال ،نباید احساس گناه کرده و یا خود را قضاوت کنیم. وقتی نوبت به مدیریت زمان استفاده کودکان از وسایل دیجیتالی می رسد ، آنها باید تنها “به اندازه کافی خوب” عمل کنند و نیازی به سخت گیری نیست. بنابراین ما نیز باید به نقش خود به عنوان والدین اعتماد کنیم. اگر بچه های ما “به اندازه کافی خوب” عمل می کنند ، پس احتمالاً نیازی نیست با آنها بر سر مدت زمان استفاده آنها از گوشی همراه و یا کنسول بازی درگیر شویم.
“کمال گرایی دشمن خوبی هاست.” ولتر
روی رابطه خود با کودکانتان در مدت زمان استفاده آنها از وسایل دیجیتالی تمرکز کنید
توجه بیش از حد به این مسئله باعث می شود تا ما تمرکز خود بر روی مسائل مهم تر را از دست بدهیم. قبل از تمرکز بر این موضوع ، ما باید توجه خود را بر روی ایجاد و حفظ رابطه ای قوی میان خود و فرزندانمان معطوف کنیم. ایجاد یک رابطه قوی با آنها باعث شکل گیری یک عامل محافظتی می شود که پس از تأمین نیازهای اساسی فرزندانمان ، احتمالاً این بهترین کاری است که می توانیم برای رفاه و خوشبختی آنها (در کوتاه مدت و یا بلند مدت) انجام دهیم.
یک رابطه قوی در واقع اهرم نفوذ ما به عنوان والدین محسوب می شود: وضع قوانین بدون داشتن یک رابطه خوب= درگیری و مشاجره. کودکان، وقتی که ما رابطه ای سالم با آنها داریم، بیشتر به حرف های ما گوش می دهند و از قوانین و محدودیت های ما پیروی می کنند.
ما نباید قبل از مشخص شدن نوع رابطه خود با با کودکانمان، در رابطه با مدت زمان استفاده از وسایل دیجیتالی به آنها فشار بیاوریم و یا قوانینی را تعیین کنیم. ما در چنین شرایطی به عنوان پدر و مادر باید برخورد مناسبی با کودک خود داشته باشیم که اغلب به معنای عقب نشینی ما در مواجهه با این مسئله می باشد که این عقب نشینی علی الخصوص با بزرگتر شدن بچه ها بیشتر نمود پیدا می کند.
سن مناسب استفاده کودکان از گوشی همراه
هنگامی که به کودکان تلفن همراه هوشمند داده می شود، محدود کردن زمان استفاده آنها از آن (به جز زمان خواب!) واقعاً دشوار است. در حالی که هیچ پاسخ “صحیحی” در رابطه با سن مناسب استفاده کودکان از گوشی همراه هوشمند وجود ندارد، اما در مجموع حدود دوران راهنمایی منطقی تر به نظر می رسد.
کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۲ سال بهتر است از تلفن های همراه مخصوص کودکان استفاده کنند که به عنوان ابزاری کاربردی و نه یک اسباب بازی ساخته شده است که دارای لیست مخاطبینی است که توسط والدین مدیریت می شوند و برخی از نرم افزارهایی که ممکن است باعث نگرانی والدین شوند( مانند یوتوب، انواع بازی ها ، گوگل و شبکه های اجتماعی) در آن موجود نمی باشد.
سرانجام ، ما باید به عنوان والدین مدت زمان استفاده کودکان از چنین وسایلی را مدیریت کنیم. نکته مهم در اینجا این است که هر چه رابطه ما با کودکانمان قوی تر باشد، مدل سازی های رفتاری ما نیز تاثیر مثبت بیشتری بر روی آنها خواهد گذاشت. حتی در رابطه با مدل سازی رفتاری نیز نباید سختگیرانه عمل کنیم. چیزی به عنوان پدر و مادر کامل وجود ندارد و نیازی نیست تا خودمان را برای رسیدن به غیرممکن ها تحت فشار قرار دهیم.
2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
عالی
[…] بیشتر بخوانید: ۳ نکته ای که والدین باید در رابطه با استفاده کودکان از و… […]