چه چیزی باعث شادی کودکان می شود؟ هدایای مادی یا تجربه های خوب ؟
تحقیقات جدید نشان می دهد که همزمان با افزایش سن کودکان ، میزان لذت بردن از هدایا نیز در آنها تغییر می کند.
آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که بچه ها چه نوع هدایایی را بیشتر به خاطر می سپارند و از دریافت چه هدایایی بیشتر لذت می برند؟
تحقیقات اخیر پاسخ های جالبی را به این سوالات داده است :
لان نگوین چاپلین ، استاد دانشگاه شیکاگو و نویسنده کتاب های آموزشی به منظور انجام تحقیقات خود، مکانی بسیار زیبا را برای جشن تولد 6 سالگی پسرش آماده کرد.او جشن تولدی مجلل و پر خرج همراه با ساختارهای بادی شکل ، نورپردازی ها ، جلوه های ویژه ، انواع بازی ها ، غذا ها و هر چیز دیگری که می توانست تجربه داشتن تولدی فوق العاده را تضمین کند ، برگزار کرد.
چاپلین بعد از پایان جشن تولد از پسرش پرسید “بهترین قسمت مهمانی کدام بود؟” او نیز بی درنگ پاسخ داد: “همه هدایا!” اما در واقع اسباب بازی های لگوی مربوط به فیلم جنگ ستارگان بیش از هر چیز دیگری او را خوشحال کرده بود.
تجربیات و هدایای مادی
واقعیت این است که کودکان 6 ساله ، از دریافت هدایای مادی بیشتر از تجربیات زندگی لذت می برند. چاپلین و همکارانش برای اینکه متوجه شوند که کودکان دقیقا در چه سنی از تجربیات زندگی بیشتر از هدایا یا کالاهای مادی لذت می برند ، چهار تحقیق جداگانه را بر روی کودکان و نوجوانان 3 تا 17 ساله انجام دادند. در تحقیقات آنها که در مجله بین المللی “تحقیقات در بازاریابی” نیز چاپ شده است، از ساختار رشدی افراد برای پی بردن به نحوه تاثیر قدرت شناخت بر روی این تغییرات به ویژه در رابطه با قدرت حافظه و توانایی کودکان در درک حالت های عاطفی دیگران ، استفاده شده است.
تا قبل از این ، تحقیقات در این رابطه تنها به بزرگسالان محدود می شد و در واقع این اولین مطالعه جدی برای پی بردن به نحوه ارتباط میان تجربیات و میزان شادی کودکان در آنها می باشد.
این تحقیقات چگونه انجام شد؟
تحقیق اول و دوم
دو تحقیق اول ، مطالعات میدانی ای بود که بر روی حدودا ۷۴ تا ۸۴ کودک ۵ تا ۱۶ ساله که همگی عضو یک مدرسه هنرهای رزمی بودند ، انجام شد. از کودکان خواسته شد تا لیستی از ۱۶ هدیه و ۱۶ تجربه واقعی که دوست دارند در این برنامه به عنوان جایزه به آنها داده شود را انتخاب کنند. همچنین از والدین خواسته شد که حدس بزنند که فرزندانشان در این آزمایش چه هدایا و یا تجربیاتی را انتخاب خواهند کرد.
تحقیق سوم
در مطالعه سوم نیز، به منظور پی بردن به این موضوع که چه چیزهایی کودکان را خوشحال می کند و علت اصلی این خوشحالی چیست ، از ۵۶ کودک ۳ تا ۱۲ ساله دعوت شد تا در مصاحبه هایی غیر سازمان یافته و آزاد شرکت کنند. و کودکان شرکت کننده در این مصاحبه لیستی از کالاهایی مشخص و تجربیاتی نامحسوس را در اختیار آنها قرار دادند که از نظر آنها، این موارد باعث ایجاد احساس شادی بیشتری در آنها می شد.
تحقیق چهارم
مطالعه چهارم دامنه سنی افراد را به ۱۳ تا ۱۷ سال افزایش داد تا بدین ترتیب نتایج آن را با نتایج مطالعات قبلی که بر طبق آن ، کودکان بزرگتر از کسب تجربیات واقعی لذت بیشتری می بردند را مورد مقایسه قرار دهند. این مطالعه شامل اقدامات گسترده ای در رابطه با مسئله رضایت و شادی در کودکان نیز می شد و در مجموع ۲۴۰ کودک ۳ تا ۱۷ ساله در این تحقیقات شرکت کردند.
نتایج مطالعه
این مطالعات با استفاده از روش های مختلف ، شواهدی را ارائه داد که نشان می دهد که کودکان خردسال از دریافت کالاهای مادی بیشتر از کسب تجربیات واقعی خوشحال می شوند. اما عکس این موضوع نیز صحت دارد ، کودکان هم به تجربه های خود در زمان حال توجه می کنند و هم به پیش بینی تجربه های احتمالی خود در آینده می پردازند. کودکان خردسال آشکارا نشان دادند که به مراتب از دریافت کالاهای مادی لذت بیشتری می برند.
بزرگ شدن کودکان و نحوه خوشحال کردن آنها
با بزرگتر شدن کودکان، نحوه خوشحال شدن آنها از طریق دریافت هدایا و یا کسب تجربیات مختلف نیز تغییر خواهد کرد. لذتی که آنها از کسب تجربیات مختلف می برند با افزایش سن به تدریج افزایش می یابد ، در حالی که این موضوع در رابطه با دریافت هدایا صحت ندارد. لذتی که کودکان در اواخر دوره نوجوانی از کسب تجربیات می برند ، درست به مانند دوره بزرگسالی بسیار بیشتر از لذت دریافت کالاهای مادی خواهد بود.
مطالعات انجام شده چگونه این تغییرات را توضیح می دهند؟
محققان برای پاسخ به این سوال مهم ، ارتباطی میان یافته های خود و تحقیقاتی که در رابطه با رشد کودک انجام شده است، ایجاد کردند. محققان قبل از اینکه کودکان بتوانند اولویت خود را از سمت کالاهای مادی به سمت تجارب واقعی تغییر دهند ، مهارتهای شناختی مهم مورد نیازشان را ، شناسایی و کشف می کنند.
تجربه و کالای مادی
تجربه بسیار پیچیده تر از کالای مادی می باشد. تجربیات مواردی انتزاعی هستند که نمی توان به راحتی آنها را یکدیگر مقایسه کرد و از میان می توان به تجربیات مربوط به تعاملات اجتماعی اشاره کرد. کودکان برای درک کامل تجربیات و لذت بردن از آنها ، به مهارت های شناختی نیاز دارند.
این پیچیدگی فکری شامل مواردی همچون
درک بهتر مسائل، مهارت های مرتبط با حافظه و همچنین توانایی افراد در ارزیابی و بررسی تجربه های گذشته می شود ، مهارت هایی که به طور کلی در کودکان خردسال رشد پیدا نمی کنند.
قدرت حافظه
به عنوان مثال قدرت حافظه در مسئله یادگیری و تفکر حول تجارب زندگی دارای اهمیت فراوانی است. کودکان همزمان با افزایش سن و درک بهتر تجربیات خود،در پیش بینی تجربیاتی که ممکن است آینده خوبی را برایشان رقم بزنند نیز بهتر عمل خواهند کرد.
یکی دیگر از جنبه های رشد فردی
یکی دیگر از جنبه های رشد فردی که افراد به کمک آن می توانند میزان رضایتشان از تجربیات آینده را پیش بینی کنند ، توانایی درک احساس دیگران است.
از آنجایی که اکثر تجربیات ما شامل تعاملات اجتماعی نیز می شوند ، بنابراین برای ارزیابی کامل تجربیاتمان ، نیازمند مهارتهای اجتماعی و احساسی پیشرفته تری هستیم و بالعکس ، لذت بردن از کالاهای مادی نیازمند تعاملات اجتماعی کمی است و حتی در برخی موارد نیز به هیچ گونه تعاملی نیازی ندارد.
صحبتی با والدین در رابطه با مسئله دادن هدیه
درک این نکته مهم است که حتی اگر کودکان خردسال با نگاه به گذشته خود ، به سمت کالاهای مادی گرایش پیدا کنند ، ولی باز هم از تجربیاتی که در زندگی کسب می کنند ، احساس خوشحالی می کنند. به عنوان مثال اگر کودکی را در دیزنی لند و یا در یک جشن تولد مشاهده کنید ، متوجه خواهید شد که در آن لحظه آن کودک چقدر احساس خوشبختی می کند. با این حال هدایای مادی ، حتی پس از گذشت زمان بازهم تاثیری بیشتری بر روی افکار کودکان دارند.
از جنبه رشد فردی
اگر از جنبه رشد فردی به این مسئله نگاه کنیم ، توانایی افراد در لذت بردن از تجربیات زندگی با هدف رسیدن به خوشبختی و رفاه در بزرگسالی امری مهم و حیاتی می باشد. یکی از راه های ایجاد بنیادی سالم و مفید در دوران کودکی و نوجوانی ، تشویق افراد به تأمل و تفکر در تجربیاتشان می باشد.
علاوه بر این ، با پرسیدن سوالاتی به مانند “بهترین قسمت تولد کدام بود؟” باعث می شوید تا فرزندتان نگاه عمیق تری به تجربه مهمانی و یا تولد داشته باشد. و یا از کودک خود سوالاتی از قبیل “ در هنگام بازی بر روی سازه های بادی چه احساسی داشتی؟ “ چگونه نورپردازی و جلوه های ویژه تجربیاتی که در تولدهای قبلی داشتی را تغییر داد؟ کودک خود را به گونه ای تشویق کنید که بتواند احساسی که دوستانش در مورد تولدش و یا هر رویداد دیگری دارند را به خوبی درک کند.
این نوع گفتگوها به فرزندانمان کمک می کنند تا لحظات شادی که از تجربیات زندگی بدست می آورند را به خاطر بسپارند و در آینده نیز از آنها بهره ببرند.